Klachtenregeling

Kantoorklachtenregeling Wiggers Advocatuur B.V.

Laatst gewijzigd: 02-08-2023.

Artikel 1 - Begrippen

  1. Klacht: iedere schriftelijke uiting, waaronder een digitale uiting naar de advocaat, van ongenoegen van of namens een opdrachtgever jegens de advocaat of onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
  2. Klager: de opdrachtgever of diens vertegenwoordiger die een klacht schriftelijk kenbaar heeft gemaakt;
  3. Klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

Artikel 2 - Toepassingsbereik

  1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Wiggers Advocatuur B.V. en de cliënt.
  2. H.A. Wiggers van Wiggers Advocatuur B.V. draagt zorg voor de klachtafhandeling conform deze kantoorklachtenregeling.

Artikel 3 - Doelstellingen

  1. Het beschrijven van een procedure om klachten van opdrachtgevers binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
  2. Het beschrijven van een procedure om de oorzaken van de klachten van opdrachtgevers vast te stellen;
  3. Behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
  4. Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van de klachtbehandeling en doorgronding daarvan.

Artikel 4 - Informatie bij aanvang dienstverlening

  1. Deze kantoorklachtregeling wordt openbaar gemaakt en aan opdrachtgevers individueel bekend gemaakt. De advocaat wijst opdrachtgevers voor het aangaan van de overeenkomst tot opdracht op de kantoorklachtenregeling en dat deze op de dienstverlening van toepassing is;
  2. H.A. Wiggers van Wiggers Advocatuur B.V. heeft via de algemene voorwaarden en overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na de behandeling daarvan niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
  3. Klachten als bedoeld in artikel 1 die na behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan De Geschillencommissie Advocatuur. Deze geschillencommissie doet uitspraak door het geven van een voor opdrachtgever en opdrachtnemer bindend advies.

Artikel 5 - Interne klachtprocedure

  1. Indien een opdrachtgever het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr. H.A. Wiggers die dan optreedt als klachtenfunctionaris;
  2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van een klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht;
  3. H.A. Wiggers tracht met de opdrachtgever tot een oplossing te komen;
  4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen 4 weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven;
  5. De klachtenfunctionaris stelt de klager schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen;
  6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de (on)gegrondheid van de klacht.

Artikel 6 - Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

  1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor een tijdige afhandeling van de klacht;
  2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

Artikel 7 - Verantwoordelijkheden

  1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige behandeling van de klacht;
  2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact meet de klager en een mogelijke oplossing van de klacht;
  3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht;
  4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier.

Artikel 8 - Klachtregistratie

  1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp;
  2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld;
  3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag, met aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten en verbetering van procedures;
  4. Minimaal éénmaal per jaar worden verslagen en aanbevelingen op kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.